Как миниванът се превърна в SUV – Opel Crossland X

Автомобилната индустрия е тежка и бавна, но независимо от това е в постоянен процес на еволюция, водена на първо място от желанията на клиентите, а понякога и от гениални инженерни или дизайнерски ходове. Ето например, помните ли края на деведесетте години, когато минивановете бяха станали изключително популярни сред хората, които искат практичен, широк автомобил на разумна цена? Да, тези същите, които очевидно нямаха претенции относно външния вид на колата или пък пътното ѝ поведение. Няколко години по-късно нещата започнаха да се променят с появата на Nissan Qashqai, който вкара гореспоменатите преимущества на минивановете в далеч по-привлекателната опаковка на SUV моделите, които до преди това бяха осезаемо по-скъпи. И така лека-полека пазарът започна да се променя.

Тези промени доведоха до много сериозни изменения в гамите на производителите през последните 10-15 години, като това което наблюдаваме в момента е появата на „високопроходими“ модели сред най-малките градски предложения на редица автомобилни марки. Към днешна дата Opel предлагат три подобни модела – Crossland X, Mokka X и Grandland X. Като изключим леко смешните имена с това X накрая, и трите модела са компактни, модерни и леко странно позиционирани, тъй като имат сходни размери, че и недотам големи разлики в цените.

Все пак, най-малкият сред тях е Crossland X. Автомобил, който може и да се прави на SUV, но лично аз го възприемам като миниван с модерна външност. И това не е далеч от истината, тъй като моделът идва на мястото на Meriva и дори на сайта на Opel се говори за „SUV дизайн“, тоест никой не се заблуждава, че Crossland X е истински SUV.

Дизайн:

DSC_2142

От моята гледна точка Opel Crossland X е „мускулест“ миниван с леко увеличен клиренс и цялостна височина. Силуета му представлява хибрид между двата типа автомобили и всъщност го отличава от преките му конкуренти, които са докарали една идея „по-SUV“ външен вид – Peugeot 2008, Renault Captur и най-вече Nissan Juke.

Детайлите и дизайнът пък са познати от най-новите модели на Opel и според мен допринасят за модерно и приятно излъчване на автомобила, като за това помагат и модерните LED фарове и задни светлини. Моят любим детайл безспорно е покривът, чиято линия е много характерна (появи се за пръв път при Adam преди няколко години) с металния кант и „плаващата“ С-колона. Това, в комбинация с контрастния цвят е елемент, който придава силна индивидуалност на Crossland X, което си е плюс.

Това, което не ми допада пък е нещо в пропорциите в задната част. Сякаш е прекалено къса, а на фона на обема на каросерията колелата са по-малки отколкото бих искал. Независимо от това, моделът на Opel ми се вижда по-симпатичен от френските конкуренти (но пък трябва да си призная, че откъм дизайн „грозникът“ Juke си остава моят фаворит).

Интериор:

DSC_2179.jpg

Една от силните страни на последната генерация модели на Opel е интериорът. Първото впечатление разбира се идва от дизайна, който е много приятен – семпъл, елегантен и с добро внимание към детайлите като за автомобил в ниския ценови сегмент. Това, което прави впечатление е отличната интеграция на екрана на информационно-развлекателната система и качествените и приятени откъм дизайн бутони в купето като цяло.

Интересно решение е и контрастният шев на волана, завършен в ярко оранжево. Харесвам подобни детайли. И като стана дума за волана, въпросният като цяло се усеща добре изработен, а множеството бутони за управление на различните функции на колата са удобно разположени и работата с тях е интуитивна. Освен това имаме и отопление, което е една много приятна екстра и това, че подобно нещо вече се предлага дори в достъпни модели като Crossland X може само да ни радва.

Но колата предлага далеч повече „глезотии“ доскоро познати от високия клас автомобили – на разположение имаме head up дисплей, благодарение на който виждате данни за скоростта, ограничението и навигацията пред погледа си. Инфотейнмънт системата пък предоставя възможност за показване на съдържание от телефона ви, като моя опит показа, че работи значително по-добре с Apple и малко проблемно с Android устройство (но то може и да се дължи на въпросното устройство), имаме и wireless зарядно – слагате телефона си в нишата под централната конзола и зареждането започва автоматично, а разбира се имаме и панорамен покрив с електрическа щора, който обаче не се отваря и според мен е леко излишна опция.

Всичко това е допълнение към основните качества на интериора – много и широки джобове и ниши за багаж, много удобни предни седалки (тук опционални с повечко настройки), достатъчно място отпред и отзад (отзад има много място за колената, но цялостно седалката е малко ниска), като това не ме учудва, тъй като Opel от край време се справят много добре с оползотворяването на вътрешното пространство.

DSC_2170.jpg

Минусите? В салона на Crossland X не са много. На първо място е видимостта, която от една страна е добра благодарение на високата позиция на седене, но разположението и дебелината на А-колоните е такова, че при път със завои се създават слепи зони. Същото важи и за С-колоните, но парктроникът и камерата за заден ход елиминират този проблем. Нещо друго е наличието на централен подлакътник само за шофьора. Пътникът до него няма такъв. Защо? Има и нещо друго и това е скоростният лост – не знам ръцете ми ли са къси, но при превключване от 4-та на 5-та скорост се налага да се протегна повече отколкото е удобно.

На пътя:

DSC_2190

Crossland X се предлага с 1.2 литрови, трицилиндрови, бензинови двигатели с мощност 81к.с., 110к.с. или 130к.с. Налични са и четирицилиндрови дизелови двигатели с работен обем 1,6л и мощност 99к.с. или 120к.с. Аз съм на мнение, че за подобен автомобил, който ще се кара предимно из града и не толкова често на дълъг път, то бензиновият двигател е далеч по-разумен избор и останах много доволен, когато разбрах,че ще имам възможност да покарам именно този вариант.

Колата, която взех за тест бе средното ниво на оборудване Innovation, но допълнено с екстри за близо 10000 лева. Двигателят пък бе бензиновия със 110к.с., комбиниран с петстепенна механична скоростна кутия. Ускорението от място до 100км/ч отнема съвсем приличните 10.6 секунди, а разходът на гориво би трябвало да се движи между 4.2 и 5.8 литра за 100км.

И така в един особено неприятен, студен и дъждовен ден в началото на Октомври, леко подгизнал се настаних в Crossland X и първото нещо, което направих бе да запаля двигателя (с бутон, тъй като имаме пълен пакет за безключов достъп и палене) и да пусна отоплението на седалките и отоплението на волана. След това потеглих към изхода на София в посока Перник и Банско. Първото ми впечатление бе, че колата е изключително лесна за управление – двигателят предоставя добра тяга при ниски обороти, а скоростите са лесни и приятни за смяна. Скоростната кутия е само петстепенна, което определено изглежда демоде, но от друга страна за автомобил, който е предимно градски това може би не е проблем, а и в крайна сметка е направено с цел икономия, а със стартова цена от около 30000лв и доста добро базово оборудване, Crossland X е едно разумно предложение. Както и да е, петте скорости са лесни за смяна, но ходът на лоста е една идея по-дълъг отколкото ми се ще и това допринася за проблема, който споменах по-горе, а именно 5-та скорост да изисква леко протягане от моя страна.

Иначе движейки се в натоварения трафик към Бул. Цар Борис III оценявам приятната атмосфера в салона, добрата видимост благодарение на високата позиция, както и компактните размери на колата. Тук има нещо много интересно –  шофирайки малкия автомобил всъщност се чувствам все едно карам значително по-голяма кола и това е резултат от обширното вътрешно пространство и цялостно стилният интериор, който сякаш идва от автомобил в малко по-високия клас.

В момента, в който стигнах до магистрала Струма и фиксирах автопилота на 140км/ч един от недостатъците на малкия автомобил се прояви. Това е шумът. При тази скорост аеродинамичните завихряния и шумът откъм пътя са на по-високи нива от очакваното, но според мен положението не е чак лошо, а и не бива да забравяме, че Crossland X е предимно градски автомобил. Иначе поведението на колата е стабилно, а управлението е учудващо прецизно, макар и съвсем неувлекателно. Откъм разход, малкият миниван с дрехи на SUV показа 6.3л за 100км на края на магистралата. Според мен не е зле, имайки предвид височината на колата и клиренса ѝ (от там и повече аеродинамично съпротивление) и това, че горе-долу всички електрически консуматори работеха. Освен това по-мощният вариант на бензиновият двигател идва с шестстепенна скоростна кутия и предполагам, че той би се справил дори по-добре на магистралата.

DSC_2161.jpg

Следващите часове прекарах из планините, тъй като от главния път тръгнах към Банско, после Гоце Делчев, Ягодинската пещера и обратно към Доспат. Пътищата в този район се оказаха страшно приятни – много добра настилка, множество вертикални криви, завои и най-важното – малко трафик. Това ми даде добра възможност да се запозная по-добре с поведението на Crossland X на пътя. Като цяло колата е приятна за пътуване и кротко шофиране, но както може да предположите не е предназначена за „по-ентусиазирано“ каране. Разбира се надали на някой „карач“ изобщо би му минало през акъла да си купи подобна кола така или иначе. Както и да е автомобилът се държи здраво стъпил на пътя въпреки летните гуми и ниските температури, но наклонът в завои си е осезазем, и ако возите някого отзад, то сигурно ще му стане лошо (това ако не карате спокойно). За сметка на това спирачките са приятно прогресивни, управлението както споменах е прецизно, макар и малко бавно и цялостната картинка показва една много добре балансирана кола, която действително може да мине за нещо от по-горен клас.

Какво друго ми хареса в Crossland X? На първо място доброто оборудване. Тестовият модел с цена около 43000лв определено не е евтин, но пък разполага с почти всичко, което може да поискате. Нещо друго, което ми допада е двигателят. Да, не е твърде мощен, но за „нормално“ шофиране е съвсем адекватен и това, което ми харесва най-много е тонът му. Влезете ли в обороти малкият трицилиндров двигател звучи доста интересно и характерно, а не мен такива неща ми харесват. Колкото до разхода, то аз се отклоних доста от официалните данни. Това което постигнах при внимателно шофиране бе 6,2л в града, 4.1л извън града, но пък за целия ми пробег от близо 600км, средния разход бе над 7л на 100км. В защита на Crossland X трябва да кажа, че маршрутът ми бе подчертано планински, аз си се заигравах не малко в по-интересните отсечки, а и имах множество спирания за снимки или забележителности, та макар да не е впечатляващо икономичен, двигателят е ОК.

Заключение:

Opel Crossland X е логичното превъплащение на слезлия от производство миниван Meriva. Автомобилът влиза в битка в клас, в който конкуренцията става все по-жестока, но от Opel са съумели да направят добре балансиран и способен малък автомобил. Ще се учудя, ако продажбите му не потръгнат добре, тъй като колата има симпатична външност, много добро оборудване и солидна изработка.

Смятам, че моделът е подходящ за хора, които шофират предимно из града и са рационални в избора си на автомобил, т.е. търсят нещо удобно и достъпно. Препоръката ми относно двигател и ниво на оборудване е 1.2 литровият бензинов вариант със 110к.с. и ниво Innovation (да, точно като колата от теста) с някои допълнителни екстри. При правилната конфигурация може да се сдобиете с отличен Crossland X за около 38-39000 лева.

Цветан Илиев

DSC_2139.jpg

За повече информация и цени посетете http://www.opel.bg

Оценка:

Meriva

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s