Range Rover за PlayStation поколението – Velar

Дойде време привидно консервативните англичани от Land Rover да направят смела крачка встрани от отъпканата пътека (не толкова смела, колкото пускането на Evoque кабриолет, но това там бе лудост и е друга история) и да разширят гамата си с модел, който сякаш идва на посещение от близкото бъдеще. Това е Range Rover Velar – автомобилът, който се намества в пространството между най-достъпният начин да влезете в елитния клуб на Range Rover, Evoque и добре познатия Range Rover Sport.

Velar е изтърсачето в респектиращото семейство на Range Rover, защото за разлика от строгия, премерен и традиционно-луксозен вид на останалите три модела в гамата, той залага на един по-крещящ, пищен външен вид. В теста на Range Rover Sport споменах, че големите модели в гамата са съответно „кралят“ и „принцът“ на високопроходимите машини. Е, Velar е плейбоят-бохем в този свят (малко като принц Хари, когато беше решил, че не му се пораства).

Дизайн:

IMG_6537.jpg

Няма никакво съмнение, че Velar е най-модерно изглеждащият автомобил в гамата на Land Rover. Високата линия на вратите, силуетът на покрива, свръх-модерните задни светлини, скритите дръжки на вратите (когато колата е заключена, те се плъзгат във вратата) – това са все детайли, които показват, че пред нас стои един по-различен модел на Land Rover, който е насочен към хората, които искат да бъдат забелязани и не се притесняват от чуждите погледи.

Като цяло автомобилът е запазил всички черти на гамата на Range Rover, но интерпретацията им е по-динамична, по-технологична и може и да звучи глупаво, но някак „по-засукана“.

IMG_6543.jpg

Аз намирам резултата за отличен и, както изглежда, вече имам нов любим SUV, що се отнася до външния вид. Детайлите, които не ми допадат са едва два – фалшивите вентилационни отвори на капака на двигателя и най-вече оформлението на задната броня със сребристия елемент, чиято цел остава неясна за мен, и гигантските уж ауспуси интегрирани в бронята. Реално истинските тръби на изпускателната система са далеч по-малки, а тези накрайници имат такъв размер, сякаш ще извеждат изгорелите газове на някой параходен двигател, а не – тези на модерен дизел.

Интериор:

DSC_2979.jpg

Положението в интериора на Velar е не по-малко впечатляващо. Атмосферата в салона е минималистична, високотехнологична и, разбира се, луксозна. Детайлът, който привлича вниманието най-много е дигиталната централна конзола, на която намираме само три физически бутона. Това е комбинирано с дигитален DSC_2992клъстър, екран на инфотеймънт системата, който променя ъгъла си, когато запалите двигателя, и сензорни бутони на волана. Определено комбинация, която би се харесала много на дигиталното поколение, което аз галено наричам генерацията PlayStation… мисля си, обаче, че всичките тези дисплеи, капацитивни повърхности и тем подобни играчки може сериозно да изплашат немалка част от потенциалните и традиционните клиенти на Range Rover.

А всичко това е комбинирано с внимание към детайла като например металната лайстна в обръча на волана или пък седалките с шарка на перфорацията под формата на Юниън Джак.

Но на мен ми се ще да се върна на централната конзола. Много интересен детайл там са двата въртящи се контролера, които сменят предназначението си в зависимост от това, коя функция на колата ползвате. Най-базовото им предназначение е да се ползват за регулиране на температурата, натиснете ли ги, градусите на климатроника отстъпват място на картинка, илюстрираща на коя степен е отоплението или вентилацията на седалките. Ако пък в момента сте пуснали масажната функция, то повторно натискане ви позволява да променяте интензивността на масажа. Интересно, много добре измислено и всъщност доста удобно. Освен това самият дисплей разполага с изключително ясна картина, красиви графики и работи много добре. Работата с менютата също е интуитивна и лесна. Аз имах сериозни опасения, че системата ще ми се стори „тегава“ за работа в движение, но честно казано всичко беше по-лесно от очакваното. Въпреки това трябва да си призная, че като цяло не съм фен на тази дигитализация и откъм ергономия предпочитам добрите стари физически бутони.

Колкото до останалата част от салона на Velar, то имаме едно много приятно място за шофиране или пътуване. Седалките и отпред, и отзад са изключително удобни, а пространството е обширно. Все пак пътниците на втория ред може да останат недотам приятно изненадани от ниското разположение на седалките пред тях, т.е. няма как да си пъхнат краката под тях. Освен това усещането е леко клаустрофобично, поради високата линия на вратите и тясното остъкляване. Стилът изисква жертви.

Откъм материали впечатлението ми е смесено, клонящо към позитивно. В по-ниските части от купето (там където принципно не се пипа или вижда много-много) има повече по-твърда пластмаса, отколкото подхожда на кола с базова цена от близо 120000 лева. Като изключим това, всичко останало е качествено изработено, солидно сглобено и се усеща, както подобава на един Range Rover.

На пътя:

На първо място е редно да спомена, че автомобилът, който карах, бе специалната версия в чест на пускането на модела на пазара – First Edition. Това означава, че буквално няма опционално оборудване в ценовата листа, просто защото всичко е включено в цената… която пък възлиза на нескромните 216530лв. И всъщност не бях коректен, ценовата листа включва две опции – матова боя на цената на нова Dacia Sandero и 22-инчови джанти, като и двете опции бяха налични в тестовия автомобил. Двигателят, пък, е най-мощният дизел в гамата – трилитров, шестцилиндров, развиващ 300к.с. и 700Nm въртящ момент. Мощността се предава към четирите колела посредством осемстепенна автоматична скоростна кутия ZF, а ускорението от 0 до 100км/ч отнема 6,5 секунди. Разходът на гориво, пък, е между 5.8 и 7.4 литра за 100км според стандартните тестове.

Откъм двигатели, гамата на Velar, включва още два четирицилиндрови дизела с мощност 180к.с. и 240к.с., както и два бензинови – четирицилиндров с 250к.с. и върховият трилитров „шестак“ генериращ 380к.с.

DSC_3041.jpg

И така, в един приятно заснежен зимен ден се настаних в матовия Velar и в приятна изолация от ужасните софийски улици, потеглих към изхода на града в посока Бистрица. А изолацията наистина е приятна, тъй като при градска скорост в купето е изключително тихо и като цяло атмосферата е спокойна. Изолация и защото автомобилът респектира останалите участници в движението, и съответно шансът разни психично-нестабилни индивиди да агресират срещу вас, е минимален.

Прави ми впечатление, че въпреки по-тесните прозорци, спрямо останалите модели на Range Rover, то и тук съвсем ясно се усеща, че седите високо, а и усещането за популярната доминираща пътя позиция на седене не е съвсем избягало. Въпреки това, за разлика от останалите модели на Land Rover, където има едно ясно изразено усещане, че седите високо в колата (заради ниската линия на прозорците), то тук доминира чувството, че съм седнал вътре. Като позиция на седене ми напомня на Jaguar F-Pace, с който всъщност споделя много от компонентите си.

IMG_6550.jpg

Едва бях напуснал пределите на София, когато не се сдържах, дадох мигач в дясно към нищото и напуснах платното за движение. Това, което ме подмами бе високият хълм вдясно от пътя точно след Бистрица. Това бе и моментът, в който излязох от автоматичния режим на системата за оптимизация на настройките на автомобила, спрямо пътните условия – Terrain Response 2. Влязох в режим трева, чакъл и сняг и потеглих по заснежения хълм (както може да видите в това видео).  Колата се справи добре, макар аз да съм изключително бездарен, що се отнася до шофиране извън пътя. Освен това, не бива да забравяме, че това е най-шосейно ориентираният модел в цялата гама на Land Rover.

Като цяло не останах впечатлен от това, което показа Velar извън пътя – по-големият му брат Range Rover Sport умее да се катери къде-къде по-добре. Независимо от това Velar си остава машина със сериозни възможности, подпомагани от 25см просвет (при въздушно окачване в ‘off road’ режим) и възможност да преодолява водни препядствия с впечатляващата дълбочина от 65 см.

DSC_3052.jpg

След като се върнах на пътя, реших че е отлична идея да продължа напред до Паничище, скоро достигнах и любимите ми завои след изхода на Железница. Там „понастъпих“ колата, за да видя на какво е способен най-спортно изглеждащият Range Rover.

В момента, в който настъпя педала на газта в пода, Velar ускорява послушно и пъргаво. Шестцилиндровият двигател предоставя добра тяга и реагира бързо на командите, а същото важи и за скоростната кутия. При подобно голямо натоварване, двигателят става основния източник на шум в купето, но нивата не са прекалено високи, а и все пак „шестакът“ е рафиниран и сравнително приятен откъм звук. Управлението също е приятно бързо и много прецизно, но както може да се досетите, липсва добра обратна връзка и като цяло не е увлекателно за „спортно“ шофиране. Адаптивното, въздушно окачване, пък, се втвърдява осезаемо, но независимо от това колата се наклонява, а и си се усеща тежка. Откъм сцепление пък всичко остава на топ ниво – Velar не помръдва от траекторията си.

Изводът? Range Rover Velar може да се шофира бързо и реагира на командите точно, бързо и прецизно, но… освен ако не закъснявате за важно събитие, няма абсолютно никакъв смисъл да го карате „хулигански“. Това е автомобил за спокойни, релаксиращи пътувания и комфортът е това, което умее най-добре. Точно затова след десетина минути пришпорено шофиране, се върнах в комфортния режим и продължих пътя си към Паничище. При нормално каране, автомобилът продължава да е впечатляващо тих, като откъм аеродинамика чувам малко шум от големите огледала, шумът откъм пътя остава все така отлично филтриран, а двигателят се обажда най-вече, ако му дадете зор.

DSC_3071.jpg

Заключение:

Land Rover не предлагат изненади – за пореден път получаваме много компетентен, луксозен и комфортен автомобил, който предлага традиционните ценности на марката, но добавя към тях и доза дигитална екстравагантност. Резултатът е един модерен продукт, чиято идея е да привлече нови клиенти към Land Rover.

Velar впечатлява на първо място с външния си вид. Освен това имаме много рафинирано поведение на пътя, отлична изолация от външния свят и съответно високо ниво на комфорт, както и компетентно представяне извън пътя. Това, в което моделът не блести, е практичност и пространство (затова Land Rover предлагат Discovery), а поведението на пътя би могло да бъде по-увлекателно.

За мен обаче има един основен проблем и той се нарича Range Rover Sport. Там е работата, че стартовата цена на по-малкия модел е 118000лв и това е с двигател със 180к.с. Поръчате ли си по-големия дизел (240к.с.), цената започва от 127000лв… а базовият Sport със същия този двигател струва едва 1000лв повече. Моето мнение пък е, че купувайки си Sport, то вие получавате доста повече за парите си – автомобилът е по-голям, по-просторен, а според мен и по-престижен.

В крайна сметка „за всеки влак си има пътници“ и аз съм убеден, че стилът на Velar ще му донесе изключително много почитатели.

Цветан Илиев

DSC_3009.jpg

Оценка

RR Velar

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s