Най-многофункционалният градски автомобил – Suzuki Ignis

Знаете ли какво е „кей-кар“? Това са изключително популярните в Япония микроавтомобили, които се ползват с данъчни облекчения, имат наистина компактни размери, ниско тегло и двигатели, ограничени до работен обем едва 660 куб.см.

Е, второто поколение на Suzuki Ignis не е кей-кар, но на мен ми напомня на такъв. Автомобилът е миниатюрен, но учудващо широк отвътре. Той е супер-лек, но същевременно предлага задвижване на четирите колела и версия хибрид.

Дизайн:

Грозен ли е Ignis? Първата реакция на повечето хора около мен бе нещо от рода на „не грозен, а много грозен“. След период на привикване, някои ставаха по-благосклонни към малкия японец, други не.

Лично аз пък го намерих за чаровно противоречив още от първите ни срещи по улиците на Айндховен през 2016 г. В Холандия обаче малките автомобили са популярни, та и Ignis се вписваше по-успешно, отколкото в София, където често ми се струва, че типичните градски модели са BMW X5, AUDI Q7 и други подобни.

При всички положения автомобилът е един от най-характерните в гамата на Suzuki, като в детайлите намираме препратки към Swift (черните А-колони), първата Vitara се забелязва в цялостното излъчване, а трите линии на С-колоните НЕ показват колаборация с Adidas. Всъщност те ни връщат още по-назад във времето към първия кей-кар в света – Suzuki Cervo от 1955 г., който разполага със сходни детайли.

Нещо друго, което прави приятно впечатление, е наличието на девет цвята за каросерията, плюс още пет комбинации с черен покрив.

Интериор:

Suzuki Ignis е още по-интересен отвътре. Не, че впечатлява с някакъв „страшен“ дизайн, но оползотворяването на пространството е изключително. Независимо от компактните си размери и малката широчина на купето, която дори изисква дисплеят на инфотейнмънт системата да не е разположен в средата, а леко в дясно (в противен случай воланът би го закривал), мястото за четиримата пасажери е впечатляващо.

Нека започнем отначало. Дизайнът на интериора на Ignis е приятен, без да впечатлява. Използването на три цвята – черен, сив и оранжев, води до по-ведра обстановка, като най-интересният детайл е повтарянето на трите ленти от С-колоните върху оранжевите страни на централната конзола.

Дотук добре, но Ignis си има и проблеми – пластмасата. Просто е прекалено много и прекалено твърда. Всъщност единствените меки повърхности в салона на Ignis са седалките, воланът и скоростният лост. Да, това са елементите, които най-често ще докосвате, но щеше да е хубаво да имаме малко по-меки повърхнсти. Все пак ще вметна, че това е нещо обичайно за класа на суперминитата.

Колкото до пространствата за съхранение, то положението е по-скоро добро – големи джобове във вратите отпред, побиращи 1.5л бутилка, две поставки за чаши, които обаче са квадратни (защо?!) и място за телефон или други дребни предмети на централната конзола. Отзад пък има само поставки за 0.5л бутилка без място за други предмети.

Иначе седалките са удобни, позицията на седене – също. Липсва им регулиране на лумбалната опора, което е минус за дълъг път, но пък Ignis не би следвало да напуска пределите на града твърде често. Воланът не се регулира в дълбочина, което може да направи намирането на правилната позиция на седене малко по-трудна, но за мен нямаше проблем.

Всъщност откъм ергономия и управление единственото наистина странно нещо бе работата с бордовия компютър, чиито бутони не са на волана, а на самото табло и се комбинират с копчетата за регулиране на осветеността на клъстъра. Видя ми се странно, но се свиква.

На пътя:

Ignis се предла с един двигател, но няколко варианта за задвижване – 1.2 литров бензинов, четирицилиндров двигател развиващ 90к.с. и задвижване на предните или четирите колела, както и същият двигател, но във версия хибрид с опция за автоматични скорости и задвижване 4х4.

На мен ми се падна доста разумният вариант хибрид с петстепенна ръчна скоростна кутия и задвижване на предните колела. Хибридната система е опростена и съответно достъпна като цена – тя работи със стартер-генератор, който иззема функциите на класическия алтернатор. При потегляне и някои доускорения стартерът се развърта, подпомагайки работата на двигателя. Мощността му е малка и наличието му остава по-скоро незабележимо. Малка е и литиево йонната батерия. Толкова, че е разположена под шофьорската седалка, тежи 7кг и смяната ѝ е лесна (когато се наложи).

Колкото до характеристиките – ускорение до 100км/ч за 11.8 секунди (0.4 по-бързо спрямо версията без ел. мотор) и разход на гориво между 4.1 и 4.7 литра за 100км.

И така, обзаведен с миниатюрния градски Ignis, аз направих най-разумното – поех на дълъг път. Добре де, не твърде дълъг, но и Банско може да ти се стори далеч, ако си в неподходящия автомобил.

Разбира се, всичко започна с едно изнизване през цяла София в следобедните часове на петък, знаете как е – задръствания, никой не спазва маркировката, разни тарикати предреждат по кръстовищата, като се „ръгат“ от грешната лента и натоварват още повече трафика…. абе ориенталска идилия и много добра тежка среда за изпитания.

Но пък в натоварения трафик Ignis е в свои води. Благодарение на по-високата позиция на седене спрямо типичните суперминита, видимостта е добра, а управлението е лесно. Малката широчина на купето и много добрата маневреност, позволяват лесно преминаване и през най-тесните улички и завои, запречени с неправилно паркирали автомобили.

Приятно впечатление тук ми прави и работата на старт-стоп системата, защото тя спира двигателя още при скорост около 20км/ч, което води до по-добра икономия на гориво, а освен това стартът след това е доста нежен и без излишни разтрисания, благодарение на стартер-генератора на хибридната система.

Друг плюс при ниската скорост в града е, че окачването се спрaвя учудващо добре с неравностите. Комфортът е на ниво на малко по-глямо автомобил тип Ford Fiesta,VW Polo и др., а това определено е добър плюс като за у нас.

Разходът? Прекосявайки цяла София от север на юг постигнах 5.5л за 100км, а наобратно 4.0л. Според мен това е отличен резултат.

Но да оставим града назад и да видим как се справя Ignis извън комфортната си зона. Стъпих на магистрала Струма и подадох газ, колкото може. Колата е оборудвана с круиз-контрол, т.е. поддържането на 130-140км/ч е лесно… стига да няма голям наклон, защото тогава скоростта започва леко-леко да пада, освен ако не мина на по-ниска предавка, но като цяло поддържането на адекватна скорост не е проблем, а това, което ми хареса е, че и като шум не става нетърпимо. Общо взето Ignis позволява на притежателите си да ползват автомобила и извън града, когато се наложи. Разходът на гориво тук е най-висок, като достига 5.7 литра за 100км. Слезете ли от магистралата, стойности от под 3.5л не са невъзможни.

В последствие покарах из Пирин, включително до хижа Вихрен. На път с много завои малкият японец се клатушка доста, но това е недостатъкът на мекото окачване, високият пътен просвет и тясната каросерия.

Заключение:

Изключителен в града, адекватен извън града – това е Ignis. Благодарение на обширното вътрешно пространство и възможност за ползване на допълнителни аксесоари за товарене на релсите на покрива, автомобилът е един от най-многофункционалните, които съм срещал.

Ignis е много добър избор за допълнителна кола само за града или пък за единствен автомобил за хора, които напускат пределите на града рядко. Моделът има по-зряло поведение на пътя спрямо типичните суперминита и нива на комфорт, които го доближават до по-горния клас автомобили. Да не забравяме и възможността за задвижване на четирите колела и повишения пътен просвет, които ще ви дадат спокойствие в градската офроуд среда (например Манастирски ливади и други подобни квартали с черни пътища), но и ще ви позволят необезпокоявано да се качите до Лалето за „едни ски“ след работа.

Като цени Ignis хибрид стартира от 26390лв за ниво на оборудване GL. Нехибридната версия е малко по-скъпа, просто защото се предлага в по-луксозното GL+ 27990лв. Топ вариантът – хибрид, GLX, 4х4 струва точно 35490лв като. Това е повече от суперминитата VW Up, Citroen C1 и т.н., но смятам, че получавате доста повече за парите си.

Цветан Илиев

Оценка:

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s