Škoda Scala – Пример за успешен, достъпен хечбек

Наясно съм, че Fabia ползва техниката на VW Polo, а Octavia – тази на Golf. Именно заради това виждайки Scala за пръв път се зачудих, къде точно е мястото ѝ? Бюджетен автомобил тип Peugeot 301? Едва ли. Изглежда прекалено добре.

И после ми присветна – наследник на незабележимия Rapid Spaceback, но този път с по-сериозни амбиции за пазарни успехи. Всъщност Scala се цели в класа на семейните хечбеци тип VW Golf, Renault Megane, Opel Astra и т.н. Козът ѝ е комбинацията на каросерия с размерите на типичен представител на този клас с техника на градски автомобил, което пък води до по-достъпна цена.

Интересно смесване на класовете, а дали рецептата е правилна, предстои да разберем.

Дизайн:

Въпреки че се цели към C-сегмента, Scala не е типичният му представител, защото в силуета на колата освен хечбек се вижда и „малко комби“. Това означава, че тук липсват така популярните напоследък спортни линии, което води до доста по-рационални пропорции и съответно по-голям обем на каросерията.

Това се отразява на пространстовото за пътниците (за това след малко) и най-вече на багажника. Обемът му от 467л е със стотина литра по-голям от този на който и да е друг автомобил в класа.

Това, което ми допада при Skala, е наличието на истински богата цветова гама – четири цвята неметалик, включително така модерното напоследък „стоманено сиво“ и десет цвята металик. Това се комбинира с десетина модела джанти с диаметър между 16 и 18 инча. Е, хубаво е човек да има подобен избор!

Интересното тук е, че външният вид на колата може да се се модифицира по-сериозно благодарение на опции като пакета Image (398лв при ниво на оборудване Style), който добавя удължен спойлер на вратата на багажника, изцяло светодиодни задни светлини, черни капаци на огледалата и най-интересното – удължен до ръба над регистрационния номер, заден прозорец (изображението вляво).

Лично аз намирам този пакет за силно пропоръчителен, защото добавя забележима доза елегантност в автомобила.

Цялостно Scala изглежда консервативно, но не демоде. Смятам, че това е много добра комбинация за по-улегналите купувачи.

Интериор:

Интериорът на Scala също е по-скоро консервативен и не предлага изненади по отношение на дизайна. Всъщност това е едно място, в което фокусът е насочен към практичността дори в детайлите – щипка за талони за паркиране на предния прозорец, чадър в шофьорската врата, джобове във вратите, побиращи голяма бутилка? Имате ги.

Добавете 80лв. и получавате и „чекмеджета“ под предните седалки… убеден съм, че ако аз сложа нещо в тях, то ще си остане там завинаги, просто защото ще забравя за съществуването им, но за по-неразсеяните хора опцията заслужава внимание.

Освен много ниши за багаж тук намирам и фактори, определящи примамливата цена на автомобила – качеството на материалите в салона на Scala е около и малко под това при конкурентите. Твърдата пластмаса е доста, текстилът на седалките също не ми допада (тук усещането може и да е субективно). Хубавото е, че независимо от това всичко изглежда доста добре сглобено, а за по-претенциозните клиенти се предлага и кожен салон.

Все пак моята препоръка за любителите на качествени интериори при семейните „хечове“ е да се насочат към Mazda 3.

Информационно-развлекателната система идва с изнесен напред дисплей с размери 6.5″ за най-евтината Scala, 8″ (като в тестовия автомобил) от ниво на оборудване Амбишън и опционална 9.2 инчова навигационна система, която върви в пакет с дигитален инструментален клъстър, струва 2876 лв. и лично аз я намирам за излишна опция.

Системата, с която бе оборудван тестовият автомобил, е интуитивна, работи бързо, има ярък дисплей и доста „шарени“ графики. Приятен детайл е наличието на „шорткъти“ до екрана за често използвани функции. Неприятното е, че тези бутони са капацитивни – модерно, но неудобно. Класическите хардуерни бутони са в пъти по-удобни в движение, особено пък ако движението се извършва в държава с пътища като българските.

Големият плюс в интериора на Scala е пространството. Кубичните форми на купето си казват думата и освен с обширен багажник компактната Škoda може да се похвали с много пространство за пасажерите. Разбира се, това се забелязва най-лесно на задния ред седалки, където мястото за краката и колената на пътниците е съизмеримо с това на по-големи автомобили. Това е пълноценен семеен хечбек.

Класически дизайн, практичност и много пространство, добра изработка и някои недотам качествени материали. Това е интериорът на Scala.

На пътя:

Škoda Scala се предлага с три двигателя. Бензиновите са трицилиндров във варианти с 95 к.с. и 115 к.с., както и четирицилиндров със 150 к.с. Дизелът е един – четирицилиндров с работен обем 1.6 л и 115 к.с. За двата по-мощни бензинови двигатели се предлага и седемстепенна автоматизирана скоростна кутия с два съединителя – DSG.

Мен ме споходи късметът да покарам версията, която смятам, че е най-подходяща за колата. Това е еднолитровият бензинов двигател със 115 к.с. и шестстепенна ръчна скоростна кутия. Той предоставя ускорение до 100 км/ч за 9.8 секунди, максимална скорост малко над 200 км/ч и среден разход на гориво (официално) 5.5 л за 100 км.

И ето че след поредица от сухи, слънчеви дни, взех автомобила от Еуратек и… заваля дъжд, прахът по улиците се превърна в кал, а за мен остана да се чудя, как и къде да правя снимки, на които да си личи какъв е цветът на Scala.

Запознанството ми с модела започна в подходящо за тестове време – петък преди Коледа. Съответно хаосът бе пълен. От хора, закъсняващи за Коледните си партита, до тълпи, обикалящи от магазин на магазин и от мол на мол в търсене на подаръци (аз моите си ги купих още ноември и избегнах ужаса на предпразничния пазар). Естествено и по улиците бе пълен ужас, а това е отличен момент за откриване на силните и слабите страни на колата.

В натоварения трафик Scala показва цялостна лекота на управлението, която ми напомни на Honda Civic. Тоест „лек волан“ и гладко и лесно превключване на скоростите. Като цяло всичко работи, както трябва – старт-стоп системата се включва на място, а недостатъците са два:

Първият няма връзка с управлението на автомобила, но аз го усетих, защото ми падна батерията на телефона, въпреки кабела, който си бях взел. Подобно на Mercedes A-Class и тук няма нито един USB-A изход, за сметка на два USB-C изхода, които на мен не ми вършат работа.

Вторият проблем са огледалата, които са прекалено малки и съответно ограничават видимостта назад – не много удобно в натоварения градски трафик.

Следващия ден реших да прекарам далеч от града и потеглих към Вакарел. Отново не бях преценил нещата и се „набих“ в голямото софийско изнасяне. В старт-стоп трафика е моментът да отбележа, че двигателят би могъл да е по-рафиниран в ниските обороти. Да, той е трицилиндров и е нормално да не работи много балансирано, но вибрациите в трицилиндровото Peugeot 208, което карах наскоро, бяха по-малко.

Това, което ми харесва у този двигател, е динамиката и звукът му. Така, както смятах, че няма да успея да „настъпя“ колата поради интензивния трафик на магистрала Тракия, ми се удаде възможност. Неадекватен шофьор на Škoda Superb направи поне 10 престроявания пред мен, от които 0 с мигач. Аз се дразня на такива неща, та му присветнах 3-4 пъти, а той реши, че му давам зор и ме пусна да го изпреваря… след което застана на опасно близка дистанция зад мен и ме „натисна“. Две предавки надолу, педал в пода и малкият „чех“ ускори завидно пъргаво, съпроводен с приятния дрезгав звук на двигателя. Колата ускорява стабилно до достатъчно висока скорост и като цяло, що се отнася до динамика, този двигател пасва много добре на Scala.

Колата е подходяща и за по-дълъг път, тъй като не е много шумна, стабилна е при магистрална скорост, а и окачването, което при ниски скорости е по-скоро твърдо, е достатъчно комфортно извън града. За по-претенциозните се предлага адаптивно окачване с доста атрактивната цена от 790 лв. То обаче идва с 15 мм по-нисък пътен просвет, което може би не е желателно за България.

Разбира се, не минах и без да изкарам Scala извън комфортната ѝ зона в завоите край Железница. При динамично шофиране колата се държи стабилно, но управлението е индиректно и за мен бе много трудно да преценя, къде е лимитът на сцеплението и откъде започва недозавиването. Общо взето, ако се наложи, може да покарате Scala по-бързо, но няма да ви достави удоволствие. Силата ѝ, очаквано, не е там.

Що се отнася до разхода на гориво в реални условия, то средният с този двигател е около 5.7-6.3 л бензин за 100 км.

Заключение:

Škoda Scala е един изключително разумен автомобил, който се справя добре с всичко, но е малко скучен (ако искате – зрял). Силните му страни са практичността, хитрите решения (чадър, вградена фуния за наливане на течност за чистачки, чекмеджета под седалките и т.н.), обширното вътрешно пространство и богатият набор от опционално оборудване с разумни цени. Ясно изразени слабости, пък, няма. Да, материалите в интериора може да са по-добри, двигателят може да е по-нежен, може да е по-увлекателен за шофиране и т.н., но всичко това са по-скоро дреболии, които остават на заден план, особено когато стигнем до цените.

Стартовата цена на модела е малко под 29 000 лв, а добре оборудван автомобил с бензинов двигател, 115 к.с. и ръчни скорости може да получите срещу 38 – 40 000 лв. Това означава, че като цяло цените на Scala са близо 10 000 лв по-ниски спрямо типичните представители на С-сегмента, а това не е за подценяване.

Смятам, че за моделите с цена около 40 000 лв Scala предоставя истински добра алтернатива в класа. Но ако изберете дизеловия вариант и сложите опционално оборудване наред, може да стигнете цена от над 55-60 000 лв, а в този ценови диапазон Scala изостава спрямо по-силните конкуренти в лицето на добре оборудваните Golf, Focus и др.

На мнение съм, че Skala е подходяща за хора, които търсят компактен семеен автомобил на разумна цена, като моята препоръка е да се насочите към ниво на оборудване Стайл и бензинов двигател със 115 к.с. и ръчни скорости.

Цветан Илиев

Оценка:

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s